Geplaatst namens museum De Buitenplaats in weekblad ‘Dorpsklanken’ d.d. 19/12/2018 Vespers in De Buitenplaats Alsof het zo had moeten zijn. Het concert in De Buitenplaats door het koor Moderato Cantabile op zondag 16 december was natuurlijk al enkele maanden geleden gepland. Maar de vertolking van De Vespers van Rachmaninov door dat koor vond plaats kort nadat Eelde, en met name De Buitenplaats afscheid had moeten nemen van Jos van Groeningen. Dit koorwerk uit 1915, dus kort voordat Rachmaninov uitweek naar Amerika, wordt door velen beschouwd als een hoogtepunt uit de Russische geestelijke muziek. De componist gebruikte veel oude, kerkelijke melodieën. Hoewel Rachmaninov niet erg religieus was, werd bij zijn  begrafenis een van zijn Vespers (nr 5) uitgevoerd. Hij beschouwde zijn Vespers als zijn ‘Nachtwake'.Gezien de sfeer die de uitvoering door Moderato Cantabile opwekte, was het begrijpelijk dat in de napraatjes een paar keer klonk: “Bij dit concert en alle volgende is Jos niet meer aanwezig”. Ik kon dat helemaal plaatsen, ook al dacht ik tijdens het concert een paar maal: dit is een mooie aanloop naar Kerst. Moderato Cantabile is in 2001 opgericht door de uit Georgië afkomstige Nana Tchikhinashvili. Zij wil met haar koor een klankkleur bereiken die de ziel van een muziekstuk bloot legt. En zij durft  daarbij ook een gecompliceerd koorstuk als deze Vespers aan te pakken. Het koor, dat zijn hoofdkwartier in Groningen heeft, omvat geschoolde amateurzangers van vele nationaliteiten. Het heeft in ieder geval voor deze Vespers een perfecte, gezamenlijke dictie van het Russisch geleerd, van groot belang in met name de 'zing-zeg-delen'. Maar nog meer bewondering dwingt hun zangtechniek af. En dan gaat het niet alleen om a capella in een bepaalde klankkleur te zingen, of om de kunst om heel zacht en toch als met één stem te zingen. Want Rachmaninov vraagt in zijn Vespers ook om een uiterste beheersing van gehoor en toon. Want hij schreef niet alleen passages die vijfstemmig, twaalfstemmig en zelfs soms zestienstemmig zijn, maar hij moduleert ook op een manier die het uiterste van de stemmen vraagt. Er groeit een meerstemmig motief, dat herkenbaar wordt, maar dan duikt er ergens een stem op die zich als het ware door het bestaande motief heen weeft, zonder dat je precies kunt voelen waar die heen gaat. En toch, tenslotte lost één en ander zich niet alleen op, maar soms  eindigt het avontuur ook nog in een spatzuivere unie-solo-lijn.De totale opbouw van het werk – en vooral ook de prachtige vertolking onder leiding van Nana Tchikhinashvili – neemt je als luisteraar mee en voert je door een rijke, religieuze wereld. Het was een mooi uur in de donkerste tijd van het jaar. Jan Roelofs.  
Lees hier het interview in 'De Krant' over de Cd release op 18 juni 2016!
Op zaterdagavond 29 november gaf Moderato Cantabile een concert met de passende naam ´Stemming’. Dit concert vond plaats in de sfeervolle Groningse Synagoge. Het kamerkoor bracht een gevarieerd programma met uiteenlopende werken van zes bekende en minder bekende componisten uit verschillende landen en muzikale tradities. Dit alles ‘gestemd in een uniek muzikaal boeket’ gedeeltelijk met en zonder begeleiding. Bijzonder was dat er werken werden gezongen van een Georgische componist die nooit eerder door een koor in Europa zijn uitgevoerd. Het ingetogen, door een anonieme componist geschreven, ‘Stabat Mater’ is opnieuw gearrangeerd door Nana Tchhikhinashvili en werd door haar en twee koorleden van Moderato Cantabile uitgevoerd. Dit werk werd onlangs ook als intermezzo gezongen in een concert in de Basilica di St. Andrea del Valle tijdens een 6-daags tournee van het kamerkoor in Rome. Verder stond er onder meer een ‘Ave Maria’ op het programma dat door de dirigente zelf is gecomponeerd en dat ook gezongen werd tijdens een eervol optreden bij een mis in de Sint Pieter tijdens ditzelfde tournee. Na de pauze worden er twee werken uitgevoerd van de Estse componist Arvo Pärt, één van de belangrijkste hedendaagse componisten van sacrale muziek. Eerst het a-capella gezongen ‘Nunc Dimittis’ en daarna het ca. 20 minuten durende ‘Stabat Mater’ met begeleiding van de veelbelovende conservatoriumstudenten Nino Natroshvili (viool), Ani Natroshvili (altviool) en Theodoor Heyning (cello). Dat het in grote getale opgekomen publiek heeft genoten bleek uit de duidelijk merkbare ontroering onder het publiek, uit de staande ovatie aan het einde van het concert en de reacties achteraf. Als toegift werd gezongen het ‘Credo’ uit de ‘missa Moderato Cantabile’, een werk dat Nana Tchikhinashvili speciaal voor haar kamerkoor heeft gecomponeerd.    
Recensie geplaatst in 'Dit is Roden' 21 nov. 2014:                                                                                                                                                                                                                                                                        Volle Veenhuizer kerk met Kamerkoor Moderato Cantabile en Byzantijns Mannenkoor Friesland  - Het gaat Nana Tchikhinashvili er om “een klankkleur te bereiken die de ziel van een muziekstuk blootlegt”. De van oorsprong Georgische dirigente van de koren Moderato Cantabile en het Byzantijns Mannenkoor Friesland is daarin geslaagd. Beide koren traden zondag 16 november afwisselend onder haar leiding op. Het programma bestond uit Oost-Europese, vooral kerkelijke muziek van o.a Rachmaninov, Pärt en Alaznispirely. De 3 werken van de laatste componist zijn niet eerder door een West-Europees koor uitgevoerd. Maar ook het bekende niet-kerkelijke Stenka Razin en De Twaalf Rovers stonden op het menu. In de fraai beschilderde kerk met zijn uitstekende akoestiek kwamen de kwaliteiten van beide koren goed tot hun recht. Intieme en ingetogen momenten met lang aangehouden pianissimi werden afgewisseld met extatische passages die steeds transparant bleven en de ruimte helemaal vulden. Het talrijke publiek was muisstil en aandachtig en beloonde na afloop staande de zangers en zangeressen met een enthousiast applaus. De dirigente die zelf ook als soliste optrad en de 5 andere solisten uit de beide koren werden door de Culturele Raad Norg in de bloemen gezet. Na het concert lieten de musici weten dat zij met veel plezier op deze mooie locatie hadden gezongen, en dat zij graag nog eens zouden terugkomen. De Culturele Raad Norg heeft dat goed genoteerd.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   
recentie ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ groepsfotomcsintpieter29copycopy

“Exclusieve optreden in Sint Pietersbasiliek in Rome bezorgde ons kippenvel”

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- recentie --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Via het contactformulier van de website kwamen o.a. deze aardige reacties over de ‘concerten Vespers/Rachmaninoff’ in november en december binnen: “Geachte leden en dirigent, vanavond heb ik samen met mijn partner zeer genoten van jullie prachtige uitvoering van de Vespers van Rachmaninov. Deze muziek hoor je in een mooie kerk te luisteren. Jullie hebben een voortreffelijke uitvoering neergezet. Zo zie je maar; ook in eigen stad is goede kwaliteit voor handen. Ik wens jullie heel veel succes met alle aanstaande uitvoeringen en ik hoop er een aantal bij te kunnen wonen."  Hartelijke groeten, Ronald. “Ik heb genoten van jullie concert in de St. Jozefkathedraal in Groningen. Ik heb de CD van de Vespers al sinds jaren in mijn bezit. Zaterdag luisterde ik voor het eerst hoe het is om deze gebeden te zingen, toen hoorde ik pas hoe moeilijk het is. Vooral de inzetten klonken mij heel complex in de oren. Dus hulde voor deze prestatie, het resultaat was helemaal klasse. Jullie kunnen heel klankrijk zacht zingen. Heel mooi. Vond E. ook!!!”  G.H. te Groningen. "Natte ogen bij de pianissimo's en tegen de stoelleuning aanzitten bij de dynamische fortissimo's. En dan het aanschouwelijke dirigeren alsof uw dirigente de klanken zelf sculpeerde. Een bijzondere ervaring! "  Vriendelijke groet P. Honigh. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Recensie uit het streekblad De Oldambster: Moderato Cantabile verrast Scheemda Wat de kenners al wisten was voor de overige bezoekers een aangename verrassing. Zaterdag 7 december 2013 concerteerde het Groningen Kamerkoor “Moderato Cantabile” in het multifunctioneel centrum “de Ontmoeting” in Scheemda. Iedereen heeft erg genoten van de uitvoering van Vespers van Rachmaninoff.  De dirigente en oprichtster, Nana Tchikhinashvili  inspireerde de leden van het koor bijzonder en bracht de uitvoering tot grote hoogte. Dit werk stelt bijzondere eisen aan een koor. In Vespers gebruikte de componist de confrontatie tussen eeuwenoude melodieën, stijlen en gevestigde harmonische waarden aan de ene kant, en de eigen interpretatie en bewerking van deze traditie aan de andere kant, om zo één van de grootste composities uit de Russische koortraditie te creëren. In de uitvoering kwamen alle stemmen bijzonder tot hun recht. De ruim zestig bezoekers hebben een bijzondere uitvoering meegemaakt en de thuisblijvers hebben heel wat gemist. Na afloop werd er al gesproken over misschien weer een optreden. Dan in 2015.
 12 November 2017 was er een concert op uitnodiging door commissie Landgoed Vilsteren in de Willibrorduskerk in Vilsteren bij Ommen, gedeeltelijk weer met begeleiding van een strijkersensemble bestaande een viertal talentvolle conservatoriumstudenten. Als toegift zong het koor Pater Noster van Nana Tchikhinashvili. Uit de agenda van Landgoed Vilsteren: "Kamerkoor Moderato Cantabile was in 2013 voor het eerst in Vilsteren te horen met Vespers van Rachmaninoff. Dit concert was zo bijzonder dat het koor opnieuw gevraagd is om te komen optreden. Dit keer staan onder andere werken van Pärt, Barber, Vasks en Händel op het programma, maar ook een verrassende compositie van de Georgische componist Munjishvili en een volkslied uit de Balkan Ederlezi. Van dirigente Nana Tchikhinashvili worden twee composities ten gehore gebracht: Cherry tree (kersenboom) en Ladybug (lieveheersbeestje), beide gecomponeerd naar gedichten van haar Georgische nicht Donara Tvauri."